چطور سطح هورمون شادی خود را افزایش دهیم؟ رژیم غذایی برای کودکان ممنوع؛ بهترین راه برای درمان چاقی کودکان تیمارگاه حیات‌وحش استان خراسان‌رضوی راه‌اندازی می‌شود استخوان کودکان را چگونه تقویت کنیم؟ مصرف بیسکوییت و کلوچه چه تاثیری بر سلامتی کودکان دارد؟ خشم بهاری را کنترل کنید برای حفظ سلامتی روزانه چند عدد تخم مرغ بخوریم؟ زردچوبه چه تاثیری در افزایش طول عمر و جوانی دارد؟ ۴ عارضه مصرف خودسرانه ویتامین دی را بشناسید بیشتر شکایات مردمی از پزشکان در حوزه زیبایی است | عمده اقدامات غیرمجاز در آرایشگاه‌ها و مراکز زیرزمینی پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان رضوی (٨ اردیبهشت ماه١۴٠٣) | وزش باد و بارش باران در برخی از مناطق استان واژگونی پراید در جاده نیشابور -سبزوار، ۵ مصدوم برجای گذاشت آیا انجام اقدامات زیبایی در دوران بارداری ممنوع است؟ روند کاهشی داوطلبان پسر برای ورود به دانشگاه | کاهش حدود ۳ درصدی داوطلبان پسر در خراسان‌رضوی طی یک سال زمان و مبلغ پرداخت مستمری مددجویان بهزیستی اعلام شد دستگیری چند سارق با ده‌ها فقره دزدی در مشهد بهترین دمنوشی که از اضافه‌وزن جلوگیری می‌کند مبنای افزایش حقوق بازنشستگان باید اجرای صحیح ماده ۹۶ قانون تامین‌اجتماعی باشد
سرخط خبرها

گلایه برخی بیماران از دریافت داروهای اشتباهی و درج اشتباه میزان مصرف آن | مسئولیت اشتباه در نسخه‌نویسی با کیست؟

  • کد خبر: ۲۱۷۷۵۹
  • ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۱
گلایه برخی بیماران از دریافت داروهای اشتباهی و درج اشتباه میزان مصرف آن | مسئولیت اشتباه در نسخه‌نویسی با کیست؟
رئیس انجمن داروسازان استان گفت: با الکترونیکی شدن نسخه ها دیگر بدخطی و ناخوانا بودن مطرح نیست.

به گزارش شهرآرانیوز، کافی است دستور یک قلم دارو جابه‌جا نوشته شود تا دارویی که پزشک برای شما نوشته است به دارویی دیگر تغییر کند یا عدد دز دارو‌ها اشتباه نوشته شده باشد تا میزان مصرف یک دارو برای بیمار تغییر کند! این خطای چند عدد یا چند خط روی برچسب شاید در نگاه ابتدایی مسئله خاصی نباشد، اما وقتی دارو با جان و سلامت بیمار درگیر است، دیگر یک خطای ساده نیست. ممکن است بیمار با مصرف یک داروی اشتباه نه‌تن‌ها سلامتی‌اش به خطر بیفتد که حتی آسیب جدی ببیند. ممکن است با تغییر میزان مصرف یک دارو دچار مسائل دیگر و رنج بیماری‌اش دوچندان شود.

موضوع نسخه‌پیچی اشتباه یکی از گلایه‌ها و درخواست‌های مردمی برای رسیدگی است. موضوع مهمی که میان دو ابهام پیچیده‌تر می‌شود. اینکه پزشک کد دارو یا روش مصرف را به اشتباه در نسخه الکترونیک بیمار ثبت می‌کند یا داروخانه ممکن است کد را به اشتباه خوانده باشد یا میزان مصرف را بر روی برچسب دارو به اشتباه درج کرده باشد؟ اما این خطا در هر دو حالت یک نتیجه دارد و آن هم اینکه بیمار با مصرف اشتباه یک دارو دچار عوارض بعدی شود.

گلایه‌هایی از نسخه‌پیچی اشتباه

شهروندی که با مشکلی در این زمینه روبه‌رو شده است، در پیامی به ستون حرف مردم نوشته است: مادرم بیماری فشار خون دارد، دارویی را پزشک تجویز کرده بود که پس از مصرف حال ایشان به شدت بد شد و وقتی به پزشک مراجعه کردیم گفتند میزان مصرف دارو اشتباه نوشته شده است و دز دارو برای ایشان با توجه به بیماری زمینه‌ای زیاد بوده است. چطور باید این موضوع را پیگیری می‌کردیم وقتی سلامت بیمار ما به خطر افتاده بود؟

شهروند دیگری که برای درمان ناباروری اقدام کرده است در‌این‌باره می‌گوید: پزشک تعدادی آمپول گنادوتروپین برای من تجویز کرده بود که وقتی از داروخانه تحویل گرفتیم، چون یخچالی بود سریع به خانه رفتیم تا داخل یخچال بگذاریم، اما در ادامه متوجه شدیم که داروخانه از تعدادی که پزشک برای من تجویز کرده بود کمتر داده است. این آمپول‌های گران است و کم دادن هر یک عدد آن به بیماران یعنی ضرر. قبلا که نسخه دستی می‌نوشتند عدد دارو‌ها و اسم دارو‌ها ثبت می‌شد و بیمار می‌توانست ببیند. در حال حاضر نه اسم دارو را می‌دانیم و نه میزان مصرف را. اگر داروخانه اشتباه کرده باشد باید چه‌کار کنیم؟ 

خانم جوانی از تجربه‌اش پس از مراجعه به پزشک زنان و خطا در دریافت دارو برایمان نوشته است: پزشک زنان برای بیماری من قرص استرادیول تجویز کرده بود که به محض مصرف به شدت حال بدی پیدا کردم و تردید داشتم دارو درست است یا نه. دوباره به پزشک مراجعه کردم و پس از بررسی به من گفتند کد دارو را هنگام ثبت در نسخه الکترونیک اشتباه نوشته‌اند و دارو مناسب من نبوده است. نکته جالب این بود که این خانم پزشک یک نسخه واحد داشت و فقط برای برخی بیماران باید تیک دارو را از نسخه واحد الکترونیک برمی‌داشت. در مورد داروی استرادیول من همین اتفاق افتاده بود و فراموش کرده بود تیک تجویز را بردارد. به دنبال پیگیری درخواست‌های شهروندان در زمینه نسخه‌پیچی اشتباه، گفت‌وگویی با سیدعلی جعفری‌نژاد، رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی داشته ایم.

خطای کم نسخه‌های الکترونیکی

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی در پاسخ به دغدغه برخی از بیماران درباره نسخه‌پیچی اشتباه داروخانه، می‌گوید: با توجه به اینکه نسخه‌نویسی در حال حاضر الکترونیک شده است و بیشتر مردم تحت پوشش بیمه هستند این موارد کمتر اتفاق می‌افتد. اگر چنین مسئله‌ای پیش بیاید از طریق معاونت غذا و دارو و معاونت درمان دانشگاه قابل پیگیری است.

سیدعلی جعفری نژاد با بیان اینکه داروخانه مقصر نیست و ممکن است پزشک به اشتباه نوشته باشد، اظهار می‌کند:، چون مسئله نسخه خطی و ناخوانا بودن مطرح نیست، ممکن است کد دارو را پزشک اشتباه ثبت کرده باشد. داروخانه دقیقا همان کد داروی تجویزی را تحویل می‌دهد. یا ممکن است دستور را به اشتباه قید کرده باشند. در این راستا مردم باید از طریق معاونت درمان دانشگاه پیگیری کنند. همچنین پزشک باید توجیه شود که کد داروی صحیح را انتخاب کند یا نحوه مصرف دارو را دقیق بنویسد.

همه خطا‌ها پیگیری شدنی است

وی در ادامه می‌افزاید: همه این موارد می‌تواند پیگیری و ردیابی شود. دارویی که تحویل داده می‌شود در سیستم ثبت شده است و اگر بررسی انجام شود و این موضوع مشخص شود که در زمان تحویل دارو، دارو‌ها از سوی مسئول فنی داروخانه که پزشک داروساز است کنترل نشده است، مسئول فنی داروخانه باید پاسخ‌گو باشد. وی درباره نظارتی که بر روی این مسئله انجام می‌شود و نحوه پیگیری بیماران درباره چنین مواردی می‌گوید: واحد نظارتی، معاونت غذاوداروی دانشگاه است که از این طریق یا از سامانه ۱۹۰ می‌توانند پیگیری کنند. در این راستا نظارت قطعا انجام می‌شود. به‌جز این مورد، بیمه‌ها هم بازرس دارند و بر این موضوع نظارت دارند. از سازمان‌های بیمه‌گر هم می‌توانند بیماران پیگیری کنند.

نسخه دستی به‌ندرت داریم

رئیس انجمن داروسازان خراسان رضوی با تأکید بر اینکه در روش نسخه الکترونیکی خطای داروخانه‌ها تقریبا به صفر رسیده است، بیان می‌کند: نسخه‌های دستی به‌ندرت ارائه می‌شوند به عنوان مثال فقط بیمه سلامت است که گفته‌اند اگر دستی بود، داروخانه ثبت کند.

وی درباره ارائه فاکتور‌ها به بیماران در داروخانه‌ها که فهرست دارو به همراه عنوان و میزان مصرف به صورت دقیق بر روی آن و بر اساس نسخه پزشک چاپ شده است، تصریح می‌کند: این موضوع جزو وظایف داروخانه‌ها نیست که آن را به بیمار بدهند. بعضی از داروخانه‌ها انجام می‌دهند، اما بیمار می‌تواند از داروخانه مطالبه کند و مشکلی در تحویل دادن آن نیست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->